Smartare Välfärd en satsning på digitalisering från SKL
Senast ändrad: 30 januari 2017

It-guide - första jobbet i Sverige

Problem med internetbanken, väderleksappar som plötslig försvinner och svårigheter att öppna bilder från barnbarnen. Det är exempel på digitalt krångel som äldre i Örebros kommun får hjälp att lösa av ungdomar som bara varit ett par år i Sverige.

- Många tror att äldre inte använder digitala lösningar som internetbank och digital tidsbokning. Sanningen är att de är användare, men tampas med svårigheter, säger Gunilla Lundberg som startat konceptet It-guide.

Idén fick hon när hon arbetade med ett mentorprogram för nyanlända ungdomar i Örebro kommun.

-Ungdomarna ville ha sommarjobb, men att det var svårt för dem då de saknar kontakter. Jag frågade vad de kunde och många svarade it.

Genom Örebro kommun skapades sommaranställningar för ungdomar som bara varit ett par år i Sverige. Uppdraget de fick var att hjälpa Örebros äldre med it. Projektet gav dubbla vinster genom att ungdomar fick ingångar till arbetslivet och träna svenska, samtidigt som äldre fick råd och stöd när det gäller att använda internet. Idag erbjuds äldre Örebroare it-stöd en gång i veckan på två olika platser. Ett tiotal andra kommuner har infört samma modell, några ytterligare är på väg.

En av ungdomarna, Shaymaa Jalal, har just avslutat ett eftermiddagspass på en av träffpunkterna för seniorer.

- Det är enkla saker vi gör, men saker som betyder mycket för den vi hjälper. Idag var det en kvinna som börjat använda en väderapp i mobilen men som inte längre kunde hitta den i menyn. En annan sökte efter en annons i en tidning på internet.

Ett arbetspass kan alltså innebära allt från biljettbokning, hjälpa till med e-tjänster på 1177 eller att installera en stegräknare. Mellan teknikfrågorna kommer andra samtal.

- Vi pratar mycket om livet. De frågar mig många saker och berättar om vad de varit med om. Jag ska utbilda mig till sjuksköterska och kommer att arbeta med många som är äldre, nu vet jag mer om dem, säger Shaymaa.

Förutom att lära känna äldre svenskar tycker Shaymaa att språkträningen är det som är allra bäst. De äldre talar långsamt och har tålamod att repetera.

- Även de av oss it-guider som är blyga och tycker att det är pinsamt att säga fel vågar prata här. De äldre är så uppmuntrande och snälla mot oss.

Intresset från andra kommuner ökar snabbt. De flesta har både allt fler äldre och allt fler nyanlända ungdomar. Dessutom konstaterar Gunilla Lundberg att it-stöd till äldre bara blir allt mer angeläget när e-tjänster av olika slag blir vardag.

- De första åren hjälpte ungdomarna till att lägga in kortnummer i mobilen, nu handlar det om skypesamtal med sjukvården. För att inte tala om sociala medier som är ett utmärkt sätt för ensamma äldre att få kontakt.

Fakta

Konceptet drivs av IT-Guide Sweden som är en ideell organisation i Örebro.

I konceptet utbildas 10-12 ungdomar till it-guider. Ungdomarna är i regel 16-19 år och har varit i Sverige i ungefär två år.

Ungdomarna ska ha grundläggande kunskap om datorer, mobiltelefoner och internet. Några behöver vara lite mer kunniga, medan andra i gruppen kan ha mer basala kunskaper. I arbetet ingår att lära sig av varandra. It-guiderna får också utbildning via samarbetspartners, som t ex landstinget, 1177 Mina vårdkontakter, Internetbanken och biblioteket.

Konceptet fick till en början stöd genom Digidel, och vann tävlingen Folkets pris 2013.

Dela